De Europese Commissie heeft haar langverwachte voorstellen gelanceerd om in de EU een eengemaakte digitale markt te creëren. Die moet de bestaande 28 nationale digitale markten vervangen. Eenmaal alle obstakels weggewerkt zijn, kan de digitale interne markt de Europese economie 415 miljard euro per jaar opleveren en honderdduizenden jobs creëren, maakt de Commissie zich sterk.
Jean-Claude Juncker beloofde tijdens de verkiezingscampagne van 2014 om van een eengemaakte digitale markt in de Europese Unie een van zijn topprioriteiten te maken als hij het tot voorzitter van de Commissie zou schoppen. Een jaar later staat de Luxemburger aan het hoofd van het dagelijks bestuur van de EU en geeft hij invulling aan zijn belofte.
16 initiatieven
De Commissie-Juncker heeft 16 initiatieven in de pijplijn zitten die tegen het einde van 2016 in detail moeten worden uitgewerkt. Die gaan van het uitwerken van nieuwe regels om grensoverschrijdende e-commerce eenvoudiger te maken en het stoppen van onrechtvaardige "geo-blocking" (waarbij internetgebruikers bepaalde websites niet kunnen raadplegen omdat ze in het verkeerde land verblijven) tot het "grondig herzien" van de Europese telecomwetgeving. De Commissie start ook een antitrustonderzoek naar de e-commercesector.
Grensoverschrijdende digitale diensten
Juncker hoopt dat de digitale interne markt leidt tot meer grensoverschrijdende digitale diensten en een "golf van innovatieve Europese start-ups". "Ik wil dat elke consument de beste deals krijgt en elk bedrijf toegang krijgt tot de grootst mogelijke markt - waar ze zich ook bevinden in Europa." (vrt)